Faglige og psykosociale kompetencer på mere end 10 fagområder
For at opstarte på medhjælperuddannelsen skal borgeren have deltaget i beskæftigelse i mindst tre måneder, og borgerens kontaktperson og sagsbehandler skal vurdere, at det er muligt for borgeren at opnå punkterne på trin 1.
Medhjælperuddannelsen er delt op i fire trin, som hver stiller øgede krav til borgerens faglige og psykosociale kompetencer. Målet er, at borgeren får udviklet sine kompetencer inden for det pågældende fag samt bliver stærkere psykosocialt.
Det er muligt at tage en medhjælperuddannelse inden for beskæftigelsesområderne:
LANDBRUG – BUTIK – HOTEL – KONTOR – KØKKEN – RENGØRING
– GARTNER – VVS – TØMRER – SMED – MURER – MALER – ELEKTRIKER
Der er ikke noget krav om, hvor hurtigt eller hvor mange trin den enkelte borger skal bestå. Det primære er, at borgeren bliver udfordret og dermed opnår højest mulige trin i forhold til egne evner og kompetencer og arbejder med livslang læring.
Efter gennemførelse af hvert trin udleveres et diplom til borgeren.
Sådan ser de fire trin Medhjælperuddannelsen ud
Trin 1
Forudsætningen for så at starte på medhjælperuddannelsens trin 1 er, at man deltager i beskæftigelsen og forsøger at gøre sit bedste.
Man skal så vidt muligt kunne:
- indgå i de sociale relationer, der er på arbejdspladsen
- møde på sit arbejde til den aftalte tid
- behandle sine kollegaer som ligeværdige
- give besked ved fravær
- medbringe en madpakke
- være påklædt i det rette arbejdstøj/sko
- vaske sit arbejdstøj
- udføre personlig pleje.
Trin 2
Forudsætningen for så at starte på medhjælperuddannelsens trin 2 er, at man opfylder alle krav og punkter på trin 1.
På trin 2 er der så øgede krav. De kan se sådan ud:
- Stabilt fremmøde, samt kunne møde til den aftalte tid
- Kunne deltage i forskellige arbejdsopgaver samt være i stand til at varetage disse
- Derudover er der en række faglige krav, som er forskelligt fra fag til fag. Det drejer sig på trin 2 om kendskab til og brug af de mest almindelige arbejdsredskaber og at kunne udføre nogle af de mest almindelige arbejdsopgaver på et begynderniveau. Kravene og punkterne er meget konkrete, specifikke og letforståelige inden for det gældende arbejdsområde.
Trin 3
Forudsætningen for så at starte på medhjælperuddannelsens trin 3 er, at man opfylder alle krav og punkter på trin 2.
På trin 3 er der så igen øgede krav. De kan se sådan ud:
- Holde fokus på igangværende arbejdsopgave
- Acceptere, at det er arbejdslederen, der leder og fordeler arbejdet
- Være indstillet på fleksibilitet, hvis arbejdspladsen har behov for det
- Derudover er der også her en række faglige krav, som er forskelligt fra fag til fag. Det drejer sig på trin 3 om og at kunne udføre nogle af de mest almindelige arbejdsopgaver på en tilfredsstillende måde og at have kendskab til mere avancerede arbejdsredskaber. Kravene og punkterne er fortsat meget konkrete, specifikke og letforståelige.
Trin 4
Forudsætningen for til sidst at starte på medhjælperuddannelsens trin 4 er, at man opfylder alle krav og punkter på trin 3.
På trin 4 er der så yderligere øgede krav. De kan se sådan ud:
- Kunne arbejde selvstændigt og at kunne tage initiativ til selv at gå videre med andre opgaver
- Have et rimeligt kendskab til de forskellige fagområder samt kunne forstå arbejdsprocesserne uden at have brug for lange forklaringer
- Være på rimelig forkant med arbejdssituationen
- Være villig til at påtage sig et ansvar, kunne vejlede og hjælpe andre
- Være indstillet på at deltage i eventuelle kurser, der er relevante for det enkelte arbejdsområde
- Derudover er der også her en række faglige krav, som er forskellige fra fag til fag. Det drejer sig på trin 4 om og at kunne udføre mere komplicerede arbejdsopgaver og at have kendskab til mere avancerede arbejdsredskaber og materialer. Kravene og punkterne her kan både være konkrete og mere abstrakte, men er fortsat letforståelige.
Bæredygtighed i beskæftigelsen
Den forståelse af bæredygtighed, som vi abonnerer på i Løvdalen, kommer fra koncernen Gran Recovery and Health, som vi er en del af.
Her snakker vi om bæredygtighed på to måder – både helt konkret omkring miljø- og klimahensyn, som vi har en lang række initiativer inden for og også er certificerede i, og mere abstrakt ment på den måde, at beskæftigelsen skal være menneskeligt og socialt bæredygtig.