Fire eksempler
Ligesom det gælder for en patient, borger og beboer – at alle mennesker fortjener et meningsfuldt liv – gælder det også for medarbejdere. Derfor arbejder vi med at skabe mening gennem de pædagogiske metoder og tilgange, lige såvel som i ledelsesstrukturerne og organiseringerne.
I Gran Recovery and Health betyder det, at vi har fokus på fælles mål, god og klar kommunikation og et værdisæt som er fælles for alle. Vi oplever, at det styrker relationerne på tværs og giver et fælles fodslag, som alle kan byde ind til fra hver sit udgangspunkt.
S.A.M.M.E.N. kalder vi dette fælles fodslag. Det står for:
Samarbejde
Ansvarlighed
Mod
Miljøbevidsthed
Engagement
Nærvær
Seks kvaliteter der omkranser et fælles fokus og en rettesnor i samarbejdet med vores målgrupper og kollegialt og ledelsesmæssigt. Det er fundamentet i koncernen, og vi arbejder løbende med at udvikle, hvordan det bedst omsættes til praksis. Her følger nogle eksempler på, hvor og hvordan det kommer til udtryk.
1) Det systemiske og det narrative
Alle virksomheder i koncernen arbejder med recovery ud fra en systemisk og narrativ behandlingspædagogik – og har dermed udgangspunkt i det socialkonstruktivistiske.
Nye medarbejdere tilbydes at tage vores interne uddannelse i netop det systemiske og det narrative. Det betyder, at vi taler et fælles sprog på tværs af koncernens mere end 300 medarbejdere, og at man som patient, beboer og borger, vil opleve inddragende behandlingsforløb; medarbejdere, der taler sammen på tværs af fagligheder; og et fælles fokus på at tilbyde det bedst mulige forløb for den enkelte.
Sådan er det, uanset om man er i kontakt med os i forbindelse med behandling, beskæftigelse eller bolig. Samarbejde, engagement og nærvær er i høj grad i spil her. Du kan læse mere om, hvad det systemiske og narrative betyder her.
2) Arbejde med FN’s Verdensmål
Vi arbejder aktivt med verdensmålene, så vi i endnu højere grad kan bidrage til social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed.
Vi arbejder med verdensmål 3) Sundhed og trivsel og 4) Kvalitetsuddannelse. Det betyder, at vi blandt andet har fokus på udvikling af rehabiliteringsplaner for beboere i Granhøjens botilbud, og kompetenceudvikling inden for dobbeltdiagnoser og misbrugsbehandling. Vi arbejder løbende med at udvide hvilke verdensmål, vi arbejder med.
Vi har altid haft fokus på at genbruge byggematerialer i renoveringsøjemed, dyrke jorden økologisk i beskæftigelsen og styrke vores egne og andres evne til at tage ansvar i eget liv og for verden omkring os. Det kan du læse meget mere om her.
3) Årets bommert – en historie om mod
Mod er også en del af fundamentet i virksomheden. Det krævede mod at tage sagen i egen hånd, da vores grundlæggere tilbage i 1970-1980’erne oplevede et ufuldkomment psykiatrisk behandlingssystem. Det krævede mod at bygge en familieejet virksomhed op fra bunden. Og det kræver mod at støtte op om at udvikle sin arbejdsplads, uanset hvilken stilling man har i koncernen. Det betyder, at vi som medarbejdere skal turde tage initiativ og ikke være bange for at fejle, når vi sætter ekstra energi ind på at løse udfordringer med innovation og knofedt.
For det er menneskeligt at fejle, og nogle gange er det endda det, der skal til for at nye løsninger opstår – også dem vi ikke havde forestillet os. Hvert år hylder vi på humoristisk vis medarbejdere der har gjort en ekstra indsats for at løse en udfordring og på en eller anden måde fejlet i forsøget.
Det gør vi ved at uddele Årets bommert, som er en pris, man som medarbejder kan modtage med stolthed, netop fordi den rummer anerkendelsen af, at her har vi en person, der har vist stort mod og engagement, og hvor det simpelthen bare ikke lykkedes alligevel.
Et godt eksempel på en vinder af årets bommert er, da en ny nattevagt får besked om at kigge ind til en bestemt beboer en gang i timen. Ved første besøg opdager han at døren til beboerens værelse er låst, og begynder derfor at tænke kreativt. Heldigvis står et vindue ind til værelset på klem, og nattevagten tænker pligtopfyldende, at han må klatre ind ad vinduet for at komme ind og se til beboeren. Det lykkes med megen møje og besvær at komme ind, men hvor andre havde nået at tænke på få låst døren til værelset op indefra, efter første vinduesklatretur, får denne nattevagt – i sin iver – ikke tænkt over den mulighed. Det bliver altså en hel nat med vinduesklatring hver time, for at sikre at beboeren har det godt.
Du kan læse om Gran Recovery and Healths grundlæggelse og historie her.
4) Certificeret kvalitetsledelse
Byggestenene – S.A.M.M.E.N. – som Gran Recovery and Health hviler på, bestræber vi os på hele tiden er reflekteret i vores arbejde indadtil i organisationen og udadtil for omverden.
Vi ønsker, at koncernens virksomheder skal være gode arbejdspladser for vores ansatte, og at vi hele tiden udvikler os, så vi bliver endnu bedre til at samarbejde og sparre med hinanden.
Vi er derfor blevet certificerede i ISO Kvalitetsledelse. ISO er et kvalitetsledelsessystem, der gør, at vi dedikerer os til at have et synligt fokus på strategi og retningslinjer. Vi arbejder målbaseret, og lægger hele tiden vægt på, at processer og handlinger foretages på et oplyst grundlag.
Det kommer til udtryk i ledelsesgrundlaget, der er udviklet omkring budskaberne i anerkendende ledelse – nemlig at skabe mod, engagement og bedre resultater.